Tips til indretning i det lille hjem

Photobucket

OBS! Hvis du bor i kæmpe lejlighed uden pladsproblemer, behøver du ikke læser videre!
Jeg har altid boet ret småt – var desværre ikke først i køen da de uddelte kæmpelejligheder til små priser. Men jeg er vist ikke ene? Specielt i København er det jo normalt (for studerende) at bo på et lille værelse, hvis man ikke har en kæreste at bo sammen med (eller en meget frodig bankkonto). At bo småt i snart 6 år har lært mig at tænke kreativt og multifunktionel, og derfor tænkte jeg kunne dele lidt af mine indretningstips med jer.
Da jeg flyttede til København, endte jeg på et værelse på 15kvm, i en lejlighed uden fællesstue. Derfor blev jeg nødt til at overveje hvad det virkelig var jeg havde  brug for (udover mere plads!)! For mig var det et sted at sove, siddepladser, spiseplads, arbejdsplads, garberobe, og reol til bøger/diverse. At have plads til gæster var en høj prioritet, og det var dét der krævede en multifunktionel tilgang til indretningen.

Ingen fællesstue m. spisebord betød at jeg både skulle arbejde og spise på værelset + have plads til spisende og drikkende gæster! Løsningen blev et 2 meter langt, hjemmebygget barbord. Fordi barbordet (lavet af køkkenbordplade m. påmonterede ben) var smallere og højere end normale spiseborde, gav det mere plads og luft i rummet. Når jeg bare var mig selv, stod det op ad væggen, og når jeg fik mange gæster på besøg, hev jeg det ud. På den måde kunne man faktisk sidde ret mange mennesker på et forholdsvist lille værelse. Jeg havde bartaburetter som kunne skubbes ind under bordet når de ikke blev brugt – på den måde optog de ikke unødig gulvplads.

Med hensyn til soveplads, var det åbenlyse løsning for mig en sovesofa. Valgte en forholdsvis stor en med chaiselong – igen så der var meget siddeplads. Chaiselongen gav plads til at opbevare sengetøj (og andet rod) om dagen.
Photobucket

Da jeg skulle vælge sofabord tænkte jeg igen over at det skulle være et relativt “let” et. Valget faldt derfor på Panier fra Kartell i transparent. Det smarte ved dette bord er at man kan løfte låget af og fx opbevare magasiner inden i som jeg gjorde. Igen en multifunktionel løsning.

… Faktisk er MULTIFUNKTIONEL et keyword når man bor småt. Udnyt højden til loftet, og undgå for mange tunge ting nede ved gulvet. Til daglig lignede mit værelse en stue. Om aftenen kunne jeg trække bordet ud og holde dinnerparty. Og om natten blev sofaen slået ud til kæmpe seng! .. Jeg kan godt lide at bo småt, men må indrømme at jeg også glæder mig til at få råd til en sted hvor der er plads til at danse skørt uden af ramme møblerne ;)

About Mor til Alma

Kvinde, designer, hustru, kattedame og ikke mindst mor! Blogger på www.almaomega.com om hverdage i Kbh NV - hvordan den er i virkeligheden og hvad vi drømmer om!